LEADER
2023-2027

LEADER
2014-2020

MENIU

Informații generale privind implementarea SDL prin intermediul LEADER

Puncte tari / Puncte slabe / Oportunități / Amenințări

Analiza nevoilor de dezvoltare și a potențialului zonei

Puncte tari

  • proprietatea privată este reprezentată într-o pondere mare asupra terenului arabil și a efectivului de animale
  • spațiu geografic compact
  • solurile de tip brun permit deopotrivă dezvoltarea culturilor vegetale și pomicole;
  • teritoriul este străbătut de drumul european E70 (prin Brădești)
  • comunele din componența GAL-ului sunt implicate în diverse parteneriate sub forma Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară;
  • forța de munca ieftină
  • existența de ONG-uri în spațiul GAL, care sprijină tineretul, minoritățile etnice
  • experiența în derularea de proiecte cu finanțare nerambursabilă
  • condițiile ambientale, respectiv peisaje diversificate
  • existența structurilor pentru asigurarea învațământului liceal – 2 licee
  • eveniment, festivaluri, sărbători organizate în parteneriat și cooperare
  • disponibilitatea terenurilor și spațiilor pentru dezvoltări antreprenoriale
  • pondere mare a zonelor predominant agricole și forestiere
  • tradițiile și meșteșugurile păstrate pot fi utilizate în scop comercial
  • mediul ambiant și peisajele naturale oferă posibilitatea dezvoltării turismului pe cuprinsul teritoriului

Puncte slabe

  • zestrea culturală și de patrimoniu insuficient pusă în valoare
  • locuri de recreere insuficiente
  • lipsa tehnologiilor și echipamentelor medicale moderne în unitățile de profil
  • situația precară a infrastructurii de învățământ, sănătate și a altor clădiri de interes public
  • lipsa investițiilor pentru protejarea mediului
  • penetrarea tehnologiei smart este redusă
  • serviciile din cadrul primăriilor slab dotate
  • lipsa adăposturilor pentru animalele fără stăpân
  • lipsa investițiilor în surse de energie regenerabilă
  • slaba penetrarea a tehnologiei Smart în teritoriul GAL
  • accesul anevoios la serviciile oferite de Autoritățile publice
  • suprafețe agricole necultivate
  • grad de sărăcie accentuat
  • participarea socială redusă
  • forța de muncă insuficientă
  • lipsa de personal calificat
  • scăderea populației
  • ponderea mare a populației care necesită asistență socială
  • pondere ridicată a copiilor proveniți din medii defavorizate
  • slaba prezența în afaceri a femeilor și a tinerilor sub 30 de ani
  • lipsa bazei materiale pentru realizarea de investiții
  • resursele și domenii economice, insuficient exploatate
  • lipsa puterii financiare pentru a susține investiții din surse proprii
  • femeile și tinerii sunt puțin implicați la nivelul teritoriului
  • slaba dezvoltare a activităților non-agricole productive
  • lipsa bazei materiale și financiare pentru realizarea de investiții
  • lipsa informațiilor privind avantajele asocierii
  • slaba dotare a căminelor culturale/asamblurilor locale
  • slaba implicare a asociaților în protejarea grupurilor vulnerabile
  • lipsa unor spații adecvate pentru consilierea/spitalizarea persoanelor dependente de droguri/băutura, etc.
  • nivel scăzut al calității vieții și al confortului populației
  • slaba dotarea a cooperativelor agricole și a altor forme asociative
  • slaba dotare a serviciilor sociale și lipsa unităților care sprijină persoanele vulnerabile
  • lipsa acțiunilor de informare, consultare și sprijinire a persoanelor vulnerabile

Oportunități

  • crearea la nivel de GAL și oportunitatea finanțarii de proiecte realizate de către ONG-uri
  • existența unor surse de finanțare pentru realizarea de investiții în domeniul public
  • punerea în valoare a zestrei culturale și de patrimoniu
  • realizarea de investiții prietenoase cu mediul
  • crearea de locuri de muncă
  • accesare de fonduri pentru ajutorarea persoanelor din mediile defavorizate
  • dezvoltarea de servicii către populație, inclusiv cele economice
  • zone propice de a dezvolta noi afaceri
  • există posibilitatea creșterii serviciilor pentru populație și agenți economici
  • surse de finanțare nerambursabilă europene
  • păstrarea tradițiilor locale
  • diversificarea veniturilor prin realizarea de noi afaceri
  • dezvoltarea de noi activități non-agricole sau modernizarea celor existente
  • încurajarea realizării de investiții de către formele asociative cum ar fi grupurile de producători, cooperative, OUAI-uri, etc.
  • posibilitatea accesibilizării teritoriului dinspre județele Gorj, Vâlcea, Olt, sau Mehedinți, precum și utilizarea resurselor primare și a centrelor de interes din cadrul acestora
  • aeroportul Craiova se află în vecinătatea GAL-ului, oferind o deschidere mult mai vastă teritoriului

Amenințări

  • resurse financiare și materiale insuficiente pentru dezvoltarea/ reabilitarea infrastructurii sociale, de învățământ și sănătate
  • bugete locale insuficiente
  • modificări legislative
  • posibilitatea creșterii ratei de migrare a forței de muncă calificate în afara teritoriului prin absolvirea cursurilor de formare profesională sau reconversie profesională necorelate cu domeniile de interes de pe plan local
  • îmbătrânirea populației
  • adaptarea mai lentă a populației rurale mature și vârstnice la schimbările și provocarile lumii actuale
  • starea precară a infrastructurii sau inexistența unor utilități împiedică dezvoltarea și diversificarea mediului de afaceri, precum și atragerea de mari investitori
  • scăderea puterii de cumpărare
  • creșterea costurilor investițiilor
  • modificările fiscale
  • sistemul de ajutor social nu încurajează reintegrarea activă
  • instabilitatea legislativă și politică
  • lipsa dotărilor din cadrul cooperativelor și a altor forme asociative poate conduce la închiderea acestora deoarece nu mai sunt rentabile pentru membrii

Identificarea nevoilor

N1 - nevoia 1

Digitalizarea serviciilor din cadrul entităților publice

N2 - nevoia 2

Soluții inteligente cu privire la infrastructura rutieră, școlară, sportivă, de agrement, socială, etc

N3 - nevoia 3

Gestionare eficientă a energiei

N4 - nevoia 4

Acțiuni de protejarea mediului

N5 - nevoia 5

Dotarea cu echipamente a serviciilor din cadrul primăriilor

N6 - nevoia 6

Promovarea și conservarea patrimoniul material și imaterial

N7 - nevoia 7

Dezvoltarea, modernizarea serviciilor și a infrastructurii publice

N8 - nevoia 8

Modernizarea, reabilitarea, construirea și dotarea instituțiilor de sănătate

N9 - nevoia 9

Încurajarea femeilor și a tinerilor de a realiza investiții pe teritoriul GAL

N10 - nevoia 10

Cooperarea și transferuri de cunostiinț

N11 - nevoia 11

Sprijin pentru copiii vulnerabili și famiilie acestora

N12 - nevoia 12

Incluziunea socială a persoanelor defavorizate/de etnie

N13 - nevoia 13

Înființarea de noi locuri de muncă

N14 - nevoia 14

Ajutor de specialitate prin dotarea și amenajarea de spații pentru persoanele dependente de alcool/droguri, etc
și conștientizarea populației cu privire la aceste aspecte

N15 - nevoia 15

Realizarea de noi afaceri de tip start-up

N16 - nevoia 16

Dezvoltarea de noi afaceri non-agricole

N17 - nevoia 17

Realizarea de investiții în rândul cooperativelor, asociațiilor și a organizațiilor udătorilor de apă

N18 - nevoia 18

Dotarea, reabilitarea, modernizarea spațiilor și a serviciilor în care se realizează activități sociale

N19 - nevoia 19

Realizarea de acțiuni de consultare, informare, sprijinire pentru grupurile vulnerabile

Componența parteneriatului și procesul de implicare a comunității în dezvoltarea strategiei

Parteneriatul AMARADIA- JIU are în componența un număr de 24 parteneri, aflați pe teritoriul județului Dolj și județului Gorj. Caracterul incluziv și nediscriminatoriu a stat la baza realizării parteneriatului, asigurând participarea și beneficiile echitabile pentru toate segmentele comunității. Parteneriatul AMARADIA-JIU a aplicat principiile descrise mai sus astfel:

  • Reprezentarea diversă - parteneriatul AMARADIA-JIU are o reprezentare diversă a membrilor săi, luând în considerare aspecte precum genul, vârsta, etnia, grupuri minoritare.
  • Consultare și implicare - în perioada de animare și informare s-au realizat întâlniri de animare la nivelul fiecărei comune/oraș membru al parteneriatului și trei întâlniri de consultare care au avut loc în comune/oraș reprezentativ din punct de vedere al așezării și anume: comuna Brădești, comuna Bralostița și orașul Filiași. La aceste întâlniri au luat parte membrii parteneriatului dar și reprezentanți ai diferitelor entități de pe teritoriul parteneriatului.
  • Accesibilitatea - s-a asigurat accesibilitate fizică și materială pentru ca toți membrii comunității să poată participa la activitățile parteneriatului. In acest sens, s-au realizat sesiunile de animare, sesiuni care au fost anunțate în prealabil și care au contribuit direct la strângerea de informații necesare scrierii Strategiei de Dezvoltare Locală.
  • Transparența și comunicarea deschisă - informarea corectă și transparentă a comunității cu privire la activitățile parteneriatului, luarea deciziilor și alocarea resurselor, au stat la baza întocmirii masurilor și a procentelor care se vor aloca. Această transparență a contribuit la constituirea încrederii și la implicarea continuă a comunității. Prin adoptarea principiilor de mai sus, parteneriatul va deveni un instrument eficient pentru dezvoltarea durabilă și echitabilă a comunității.
Descrierea interesului și implicării în dezvoltarea teritoriului a partenerilor din cadrul fiecărui sector:

Autoritățile publice locale

Autoritățile publice sunt direct interesate și implicate în implementarea strategiei de dezvoltare locală. Cu ajutorul Autorităților publice locale, au fost organizate întâlnirile de animare și consultare, deoarece aceste întâlniri au fost realizate în spațiile puse la dispoziție de către acestea. De asemenea, o parte din materiale de promovare cât și afișele cu privire la realizarea întâlnirilor de animare și consultare au fost afișate în spațiile deținute de acestea.

Sectorul privat

Sectorul privat reprezintă numărul cel mai mare din numărul total al partenerilor. Aceștia au fost prezenți la activitățile de animare cât și la cele de consultare, venind cu propuneri de proiecte care să conducă la dezvoltarea teritoriului. Aceștia reprezintă și interesul celorlați posibili investitori în teritoriul GAL, deoarece prin acțiunile întreprinse de ei, au reușit să convingă partenerii să aloce un procent satisfăcător din total valoare SDL pentru dezvoltarea de afaceri.

Societatea civilă

La nivelul teritoriului GAL sunt un număr de 4 reprezentanți ai societații civile care sprijină diferite grupuri de interes la nivelul localitățiilor de pe teritoriul parteneriatului. Aceștia au participat la acțiunile de animare și consultare și împreună cu alte entitați provenite din afara teritoriului acoperit de parteneriat, s-au implicat la promovarea obiectivelor ce se doresc a fi atinse.

Acțiunile realizate pentru implicarea comunității în procesul de elaborare a SDL

La nivelul teritoriului acoperit de parteneriat au avut loc un număr de 8 ședințe de animare, cate una la nivelul fiecărui UAT implicat. In cadrul acestor ședințe s-au prezentat informații cu privire la parteneriat, obiectivele acestuia, s-au completat chestionare și s-au obținut informații cu privire la nevoile reale ale locuitorilor/ investitorilor din zona. Întâlnirile de animare au avut loc în perioada 15.11-16.11.2023. La aceste întâlniri au participat reprezentanții ai diferitelor grupuri de interese (privați, publici) și chiar și persoane fizice care sunt interesate să contribuie la dezvoltarea teritoriului.

De asemenea, tot la nivelul a trei UAT-uri reprezentative (comuna Brădești, comuna Braloștița, orasul Filiași) s-au organizat întâlnirile de consultare. La aceste întâlniri au luat parte membrii parteneriatului dar și alte persoane interesate. In cadrul acestor întâlniri s-au strâns informații cu privire la nevoile teritoriului, s-au prezentat obiectivele ce se doresc a fi atinse. La fiecare întâlnire de consultare s-au convocat toți membrii semnatari ai parteneriatului, dar aceștia nu au putut fi prezenți de fiecare dată. Considerăm că obiectivul acestor acțiuni de consultare a fost atins prin faptul că fiecare membru al parteneriatului a fost prezent la cel puțin o ședintă de consultare și au putut să-și exprime punctul de vedere cu privire la acțiunile care trebuiesc îndeplinite în vederea atingerii obiectivelor acestei strategii. De asemenea, la fel de important pentru stabilirea nevoilor Strategiei de Dezvoltare Locală, a fost și părerea persoanelor fizice sau reprezentanți ai diferitelor entități de pe teritoriul GAL, altele față de membrii parteneri. În stabilirea obiectivelor, a prioritizării nevoilor s-a ținut cont și de obiecțiunile sau punctele forte prezentate de aceștia.

Copyright © 2013 - 2025 GAL Amaradia Jiu - Toate drepturile rezervate. Informațiile și documentele furnizate în acest portal web sunt distribuite GRATUIT și nu sunt destinate comercializării. 
Acest portal web nu reprezintă poziția oficială a Comisiei Europene. Întreaga responsabilitate referitoare la corectitudinea și coerența acestor informații aparține celor care administrează site-ul.
webdesign & hosting by